Faképnél hagyta a facebookozókat az UniCredit

Bankok és a Facebook

Május végén egy szűkszavú közleményben tudatta ügyfeleivel a harmadik legnagyobb magyar bank, az UniCredit, hogy június 1-jével elhagyja a Facebookot, és a jövőben kizárólag saját felületeiken illetve a LinkedIn-en lesznek elérhetők online. 

architectural-design-architecture-banks-351264.jpg

Mára világossá vált, hogy ez nem csak a magyar Facebook-követőket érintette, hiszen a teljes olasz Unicredit anyacég - így többek között a román vagy az osztrák, szintén Unicredithez tartozó Bank Austria - is megvált követőtáborától. A kereskedelmi bank leányvállalatai nem csak a legnagyobb közösségi oldaltól mondtak búcsút, ugyanis a teljes Facebook-fedélzetet, így az Instagramot és a Messengert is elhagyták. 

Nem voltak sokan

A magyarországi UniCredit-Facebook oldalnak a legutolsó napig, azaz május 31-ig kicsivel több, mint 6500 követőt sikerült összegyűjtenie, és ha azt vesszük, hogy a legnagyobb magyar bank, az OTP Facebook-oldala 200.000-nél is több követővel rendelkezik, ez igazán kis számnak tűnik. De a végső visszavonulást mégsem ez indokolta, hanem az ügyfelek biztonsága - Unicredit döntésének hátterében pedig a romániai Maszol szerint a nemrégiben mintegy 50 millió Facebook-felhasználó adatait illegálisan megszerző Cambridge Analytica cég eseménye állhat.

A lépés ettől függetlenül napjainkban - tekintve, hogy a Facebook a nagyvállalatok számára már-már megkerülhetetlen hirdetési felületként is szolgál - meglepőnek tűnhet, még azon (volt) felhasználóiknak is, akiknek a közlemény szerint a jövőben ezáltal biztonságosabb kommunikációt biztosít az olasz tulajdonú nagybank. 

A konkurencia

Jelen pillanatban a hazai bankok szinte kivétel nélkül aktív résztvevői a Facebooknak, rendszeresen osztanak meg tartalmakat követőikkel (közérdekű információkról, termékeikről, szponzoráltjaikról egyaránt), és rendszeresen hirdetnek is azon. Míg az OTP kimagaslóan nagy követőtáborral rendelkezik a második legnagyobb magyar bankhoz, a K&H-hoz, vagy az Erstéhez képest, utóbbi két bank oldalát egyaránt nagyjából 30.000 facebookozó kedveli. 
A Facebook-messengeres üzenetküldő funkció mind az OTP-s, mind az erstés, mind a K&H-s ügyfelek rendelkezésére áll, bár utóbbiból kiindulva saját tapasztalat alapján ezen lehetőség csak általános téjékoztatásra szolgál (pl. termékekkel kapcsolatban). A nagyobb biztonságot igénylő ügyek intézése eddig sem a Facebookon zajlott tehát más bankoknál sem, tehát korábban sem lehetett például banki ügyek intézésével messengerezeni a bankkal. 

Az meg már a jövő kérdése, hogy más bankok is követik-e az Unicredit Facebook-elhagyását, vagy épp ellenkezőleg: a közösségi oldal mellett kitartó konkurencia miatt kapnak ismét engedélyt a visszatérésre az olasz tulajdonú cég leányvállalatai a jövőben.